Träningstävling och bus

Nu har jag missat att uppdatera ett par dagar, så jag har ingen hundmötesstatistik att komma med. Både med- och motgångar på den fronten, men vi kör vidare. Igår hade jag en ovanligt dålig dag och B var därefter. Hon speglar mig så mycket att det nästan känns jobbigt. Är jag inte helt i balans är inte hon heller det. Kanske är bäst att överlåta B till C sådana dagar... Jag skulle behöva en lyckopiller-hund :D

Idag letade vi rådjur i skogen, och hittade två stycken på en gång. De stod och betade och vi tittade på dem från 15-20 m håll. B åt kokt kycklingfilé hos mig under tiden och det gick till och med bra för henne att bara titta när det ena rådjuret lugnt skrittade iväg, men när rådjur nr 2 travade efter blev hon tokig.

Det blev en 1 h 45 min skogssväng på em inklusive bus och lek på ängen. Mysigt! Fantastiskt fin vårdag.
Nyss var vi utanför i parken och körde matt-övning och ett 50 m kort spår med näring (typ vart femte steg) som gick på gles, jordig gräsmatta och över två asfaltsgångvägar. Hon var kopplad med kopplet under magen och jag gick strax bakom. Hon var väldigt fokuserad - märkte inte ens att en katt korsade hennes väg (och därmed också spåret) ca 5 m framför henne (!). Galet. Boll som slut och massor av lek! Väldigt störningsrik miljö och - för henne - väldigt svårt underlag. Borde köra sådana näringsspår så ofta som möjligt, då har hon inte tanke på att slarva...

Träningstävlingen i helgen blev inte så mycket "tävling" för oss. B var så stressad bara av att vara på klubben. Hon fick mest ligga uppbunden och titta på en bit bort. Jag satt med henne en hel del, men inte hela tiden (släpade hinder osv). Hon var grymt duktig och tyst. Ibland gick hon igång (på ljudet av rullskidåkare långt borta...:P eller något annat som stressade henne) men det var inte värre än att jag kunde ropa åt henne att sätta sig varpå hon kunde lugna sig lite.
Vi gick in på plan ett tag innan det var vår tur att köra lydnad och hon fick något galet i blicken... inte bra-galet, utan "nu är jag på väg över gränsen"-galet :( lilla gumman. Jag undrar om det är något med hur jag har tränat henne som har fått henne så eller om hon har blivit värre med åldern. Jag tycker att hon är mer miljökänslig nu än för ett och ett halvt år sedan. Det var pressen från miljön och alla andra hundar i kombination med "pressen" från mig som syntes i ögonen på henne. Kändes inte kul att se!
Jag var i alla fall klok nog att besluta att vi bara skulle gå in och köra LF och hoppet - två grejer som hon fixar utan problem. Det kändes bra.
Trist nog blev det ingen hoppbana för oss heller. Så jävla trist när man planerat, kånkat och byggt. B blev helt till sig av de andra hundarnas spring på plan och jag vill inte träna med henne i det tillståndet. Det tjänar ingenting till. Vi övade lite slalom och slalomkombinationer utanför planen istället. Så fort hon började passera sin stressgräns tog jag bort henne och kopplade upp henne igen. Så höll vi på så. Egentligen borde jag kanske inte gjort ens det lilla. Jaja, jag får minnas det till nästa gång. Det blev MASSOR av passivitetsträning och det slog mig hur beroende hon är av mitt stöd hela tiden. Mer om det en annan gång.

Nu är det springdags, utan vovve - men med C! <3

Kommentarer
Postat av: Janna

Nu äntligen har jag hittat till din blogg :-) Den är så fin, jag älskar bilderna du har lagt in i inläggen! Och kul att läsa dina tankar om hundträningen. Kramar!

Postat av: Johanna

Kul med Flo - håller tummarna att hon har massvis med valpar i magen :D

2010-04-30 @ 08:08:52
URL: http://www.jblom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback