i söndags ...




i söndags var jag och buffy i björnkulla vid hunddagiset där janna jobbar. det var spader tass-dag och massor av folk och hundar. anna och janna visade upp agility respektive freestyle. jag och b var bara där och spanade, testade lite agility (vilket gick rätt bra - hon vill ta alla hinder på en gång! knäppa vovve - och jag har nu tack vare janna en tydlig plan för hur jag ska träna vidare på slalom) och bar hinder.
tidigare under söndagen körde vi ett pass med positionsträning och framförgående. gick bra! hon var duktig.

igår fick buffy följa med oss ut och springa innan vi skulle till skolan. sedan på kvällen bar det av till skarpnäck där vi går rallylydnadskurs för janna. tror att den sporten nog aldrig kommer att bli något för någon av oss men det är alltid trevligt att träna med de andra ekipagen. buffy blir helt speedad av att träna med andra hundar omkring. koncentrerar sig bra när hon har en uppgift men kan inte ta det lugnt under genomgångarna. det är TRÅKIGT, tycker hon.
ska aldrig mer använda fotkommandot i rallyn utan köra på något annat mindre heligt. vill inte att vi börjar slarva.



varje dag har vi även tränat hakan-i-backen vilket vi skyndar långsamt med. tror nog inte att vi någonsin kan använda det i platsliggningen, men vi får se!

idag gjorde vi fyra repetitioner av framförgåendet på morgonen, hon fick gå typ tre meter och det var inga problem alls! hon fick även ligga plats i drygt två minuter med mig cirka 10 m bort. hon låg okej, spanade lite omkring sig (det var folk och bilar i rörelse - morgonrusch till jobb, dagis och skolor) men sa inte ett ljud och låg stilla så när som på en tyngdförflyttning. helst vill jag ju ha noll rörelse, men jag vet verkligen inte hur jag ska få henne att fatta det. jag kan inte utmana ödet och bara belöna det som är helt perfekt, för då riskerar jag att få en hund som inte vill ligga alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback