Träning

Träning på ssbk tillsammans med Madde och Ila.
Vi hade jättekul och hundarna kommer bra överens. Även om Buffy är löjligt territoriell när det gäller mat...

Skönt att komma iväg hemifrån och träna.
Vad jag önskar att jag hade bil ibland! Ofta.

Agilityekipaget Ila och Madde instruerade oss i lite agilitygrunder. Buffy fick testa tunnlar, slalom, hinder (vilka inte var någon direkt nyhet) och A-hinder (utan att vi brydde oss om kontaktfält). Hon hade kul och var jätteduktig.
Kändes lite konstigt för mig som mest är van vid lydnad och annan kontaktbaserad träning att inte uppmuntra kontakten.
Jag ska tänka på att inte använda handtecken när vi tränar slalom och insåg själv att det inte är så smart att kasta in godis i tunneln :S Buffy stökade omkring rejält därinne... Bättre att hon röjer inne i tunneln än ovanpå :P
Totalt orädd var hon iallafall.

Snälla Madde instruerade och hjälpte oss även med apporteringsträning! :) Då hon har jaktlabbe har hon sysslat en del med det. Det funkade jättebra för Buffy! Hon lyckades till och med hämta hem två dummies direkt efter varandra :)
Hon var riktigt imponerande!

Jag insåg att jag ju självklart aldrig ska kampa med dummien! Dumt att jag ens fick för mig att göra det :)
En annan sak som är viktig att tänka på är att jobba för att få hunden att lita på att säger jag apport så finns det något att hämta. Alltså att jag aldrig luras. Buffy ska inte behöva ha sett utplaceringen utan mitt kommando ska räcka.

Jag är inte alls säker på brukslydnaden, vet knappt ens vilka moment som ingår i de olika klasserna.
Det måste jag uppdatera mig på. 
Vi håller på och tränar för framförgående. Det som verkar funka bäst är att belöna med leksak som kastas rakt fram. Jag väntar på en targetstick som ska komma med posten, vilken jag hoppas på att kunna träna in ett bra kryp med hjälp av. Att shejpa kryp med Buffy är svårt. Av någon anledning har hon fått för sig att hon ska in mellan mina fötter (!) och det är jättesvårt att få bort.

Det lär bli mer freestyle-liknande tricks överlag när targetsticken och plattan kommer.
Jag ska träna mer på vårt tidigare så raka backande. Som det ser ut nu vill Buffy gärna backa i en vid båge åt (sitt) höger. Inte så snyggt :)

Såg I Am Legend nyss. Har inte kommit fram till vad jag tycker riktigt än. Jag gillade den, den var intressant och spännande, men hade - bland annat - kunnat vara en timme längre.
Schäfertiken som var med var verkligen imponerande och befriande oklyschigt porträtterad.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Vilken härlig träningsdag ni verkar ha haft - kul!
En liten tanke bara när det gäller ordet "apport". Tänk på att vara tydlig med vad du gör så hon inte blandar ihop dummie-apporteringen med lydnad/bruks-apporteringen.
Hoppas ni får ett trevlig nyår!
GOTT NYTT ÅR
önskar
Cissi,
Trissan och Jerker


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback